Sfaturi de primăvară
March 11, 2011
Cât de urât vorbește o femeie ?
March 11, 2011

Rachel Smith (TfA): “Educaţia, o problemă ce ține de sfera drepturilor civile ale generaţiei noastre”

“Teach for America”/ “Profesori pentru America” (TfA) este un program educaţional care-i atrage în meserie pe cei mai buni tineri de la universităţile de top din Statele Unite.  Aceștia sunt trimiși timp de doi ani în zonele defavorizate de pe continentul american pentru a preda în școli și pentru a genera schimbări fundamentale în sistemul educațional.

Rachel Smith, 23 de ani, face parte din program încă de anul trecut. Pasionată de Educație, tânăra e hotărâtă să lupte pentru cauza TfA – oricine, indiferent de statusul social, are dreptul la Educație. A învățat să creadă cu adevărat în fiecare elev pe care l-a format și susține că munca ei, aceea de a stabili traiectoria copiilor pe care îi pregăteşte, o responsabilizează enorm. “Şcoala poate fi singura constantă în viaţa lor!” – Rachel.

Claudia Spridon (C.S.): Rachel, am înțeles că programul este unul dur, însă foarte competitiv. Care sunt principalele calități pe care un student sau absolvent de universitate ar trebui să le dețină pentru a putea fi selectat?

Rachel Smith (R.S.): Teach for America este, probabil, unul dintre cele mai dificile lucruri le-am făcut vreodată. În primul rând, cred că pentru a fi cu adevarat un corps member (denumirea pe care o primesc tinerii implicați în program, n.red.) eficient trebuie să ai pasiune şi dăruire. În plus, candidații sunt nevoiți să înțeleagă cu adevărat decalajul existent la nivel educațional între elevi și să fie convinși în proporţie de 100% că toți aceștia au dreptul la o educație egală, în ciuda diferențelor de rasă, religie sau clasă socio-economică.

Membrii TfA trebuie să creadă că toţi elevii au o capacitate similară de a absorbi informații atunci când șansele sunt aceleași. Dacă, să zicem, aș fi în situația de a intervieva candidaţi pentru TfA, prioritate ar avea studenții foarte muncitori și proactivi în ceea ce privește îndeplinirea cauzei pentru care luptă.

C.S.: Știu că înainte de a fi înrolați în program treceți printr-o perioadă de training. Cine se ocupă de pregătirea voastră și ce învățați, mai exact, în timpul sesiunilor de formare?

R.S.: Perioada de formare e denumită Institute (Institutul, n.red) și are loc în vara de dinaintea primului an de predare. Profesorii TfA acceptați în program beneficiază de cărți și manuale și de 40 de ore în care au de îndeplinit diverse sercini și misiuni. Așa cum spuneai la început, programul este foarte dur. Din această cauză, am fost epuizată în timpul traingului, la fel ca majoritatea colegilor mei, însă adrenalina și senzația incredibilă pe care le aveam în acele momente mi-au dat puterea să merg mai departe. Sesiunile de formare erau asigurate de către foști profesori TfA și de staff-ul structurii.

C.S.: Programul Teach for America generează  schimbare pe continentul american, acolo unde Educația este deficitară. Ce îmi poți spune despre experiența ta de până acum din cadrul TfA?

R.S.: Experiența mea de predare într-o școală dintr-un cartier american nevoiaș este foarte greu de explicat în cuvinte. M-am documentat minuțios în ceea ce privește decalajul educațional despre care îți vorbeam la început, m-am înscris la cursuri universitare specifice și am participat la numeroase programe de instruire pentru a mă familiariza cu provocările oferite de o regiune cu status socio-economic scăzut. Nimic din toate acestea nu m-a pregatit suficient pentru ceea ce înseamnă, de fapt, să predai într-o școală slabă unde este o nevoie acută de educație. Școala în care am predat a fost închisă din cauza rezultatelor foarte slabe. A fost redeschisă în 2011 și avem o nouă structură, un plan academic și dascăli. Aș putea asemăna experiența de până acum unui carusel.

C.S.: Din ce punct de vedere nu erai suficient de bine pregătită? Chiar tu ai precizat că ai avut multă instruire academică în spate.

R.S.: Nu am fost pregătită mental pentru această provocare – să mă aștept zi de zi ca elevii mei să meargă la şcoală, să aducă temele şi să urmeze instrucţiunile primite în sala de clasă. Mulţi dintre elevii pe care îi am duc o viaţă incredibil de instabilă, căminul lor fiind un mediu nesigur. Vin la școală și îmi povestesc despre schimburi de focuri care au avut loc în noaptea precedentă în vecinatatea casei lor.  Spre exemplu, unii dintre ei nu sunt hrăniți corespunzător de către parinți seara sau în weekend. Alți elevi de-ai mei sunt fără adăpost şi preferă să rămână la prieteni care le pot oferi un pat unde să doarmă. Sunt unii elevi ce au fost abuzați şi neglijati și care au experimentat mai multe dificultăți în viața lor scurtă decât am experimentat eu, la 23 de ani.

C.S.: Ce așteptări ai de la ei în aceste condiții? Cobori standardele sau dimpotrivă, le menții ridicate?

R.S.: Oricât de tentant poate părea să ai așteptări mai mici de la acești elevi, a-i ține departe de provocările academice este cel mai neproductiv lucru pe care l-aș putea face. Este responsabilitatea mea ca profesor să îi sprijin și să le ofer educația necesară. Aceşti elevi trăiesc într-o situaţie cu totul nedreaptă şi totuşi aştept ca ei să vină la şcoală pregătiți, să își facă temele și să fie atenţi în clasă. Şcoala poate fi singura constantă în viaţa lor.

C.S.:  Cum ai descrie, pe scurt, programul Teach for America?

R.S.: Planificare, creșterea calității educației, viziune. Cred că în aceste trei domenii profesorii TfA diferă de dascălii obișnuiți.

C.S.: Câti dintre ei ajung să lucreze în continuare în sistemul educațional?

R.S.: La expirarea contractului nu eşti obligat să lucrezi ca profesor. Din cate știu, majoritatea rămân la catedră sau își desfășoară activitatea într-un domeniu conex.

C.S.: Rachel, în ce mod a contribuit programul TfA la dezvoltarea ta personală și la cea profesională?

R.S.:   În fiecare zi mă confrunt cu noi experienţe şi cu noi provocări. Mai mult decât orice,  am învăţat să cred din toată inima în fiecare student, şi să nu cedez niciodată. Consider că această experienţă m-a maturizat cu adevărat, iar eforturile mele au fost de 110%.  Munca mea are impact direct asupra traiectoriei unui copil, iar acest lucru mă responsabilizează. Educaţia este, cu siguranţă, o problemă ce ține de sfera drepturilor civile ale generaţiei noastre. Așadar, eu refuz să fiu un spectator pasiv și vreau să mă implic pentru a genera acea schimbare de care e atâta nevoie.

Sursă foto

Share
Alina Gheorghiescu
Alina Gheorghiescu
Sunt o femeie împlinită, simpatică şi muncitoare, soţie loială, mamă iubitoare, fiică şi soră recunoscătoare. Lucrez de când mă ştiu în turism şi evenimente, începând cu anul acesta sunt freelancer şi blogger. Îmi place să citesc, să fac fotografii şi, mai nou, să scriu. Mă găsiţi pe blogul meu de călătorii cu copii şi activităţi în familie şi pe Belva.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.