Soneria poate provoca emoţii
May 28, 2012
Ați încercat mâncarea pakistaneză?
May 28, 2012

Cum s-a născut shoppingul


Mă uitam zilele trecute pe Viasat History la un documentar care m-a ținut în fața televizorului timp de o oră binemeritată. Era despre shopping, evident, și despre cum a luat naștere acest fenomen. Și pentru că am aflat lucruri extrem de atractive, m-am gândit, bineînțeles, să le împărtășesc și cu cititoarele Belva.

Ei bine, se spune că ideea de shopping îi aparține lui Aristide Boucicaut, un francez cu viziune care a intuit dorința femeilor de a avea un loc în care să se simtă speciale și să își stăvilească nevoile de a avea cât mai multe lucruri personale. În 1869 Boucicaut deschide Le Bon Marche, primul magazin de gen mall cu 5 etaje, în care femeile pot atinge marfa, pot vedea chiar ele prețul de pe etichetă și pot proba hainele, lucru care nu era posibil înainte. Se pare că acest om a identificat foarte bine nevoile fiecărui tip de femeie din acea vreme, deoarece în magazinul său erau prezente cam toată ziua femei din toate categoriile sociale.

Vă dați seama ce bucurie pentru femeile casnice din acea vreme! Documentarul chiar a subliniat acest lucru, afirmând că femeile plictisite care obișnuiau să stea acasă, să primească vizite și să bea ceai erau acum de dimineață până seara ”la mall”, interacționând cu celelalte femei, făcând schimb de impresii asupra articolelor vestimentare, probând și cumpărând tot ce se putea de la Bon Marche. Bineînțeles, nu era un lucru foarte plăcut pentru soții lor, speriați de ceea ce deveniseră soțiile lor supuse.

În cazul în care nu știați, în acele vremuri femeile ”cuminți” nu prea ieșeau singure pe stradă. Acest lucru o făceau doar curtezanele sau prostituatele. Din acest motiv, multe femei ”cuminți” au fost arestate și arătate cu degetul fiind confundate cu femeile mai … libertine.
Și pentru că soții tot încercau să își țină acasă nevestele, iar acestea începuseră să vină mai rar pe la magazin, Boucicaut introduce un alt fenomen pe care femeile l-au iubit și îl iubesc în continuare: reducerile. Și dacă înainte veneau în număr mare pentru a fi în mijlocul acțiunii feminine, acum, odată cu reducerile, totul a devenit o adevărată nebunie, femeile căzând cu mare ușurință în capcana nevoii de a consuma.

Evident, s-a găsit și o soluție pentru femeile care voiau să vină la Bon Marche și care nu o puteau face neînsoțite. Boucicaut a înființat ”camera de lectură pentru bărbați”, care se afla în incinta magazinului, chiar la intrare. Practic, femeia își lăsa bărbatul în acea cameră pentru a citi sau a interacționa cu alți bărbați, timp în care ea se bucura de toate mărfurile și reducerile de la Bon Marche.

Văzând succesul pe care Le Bon Marche l-a înregistrat, mulți oameni de afaceri din acea vreme au început să deschidă și ei astfel de magazine. În 1911, apărea Printeps, supranumit ”împărăția femeii, unde aceasta domnește și comandă”, iar în 1916 rusul Sindey Myer introduce și conceptul de salon pentru femei, tot în incinta mall-ului.

Cam în acea perioadă apar și toaletele din acest tip de magazine. Pe atunci, femeile erau considerate ”creaturi diafane fără funcții corporale”, motiv pentru care nu puteau fi văzute de bărbați în timp ce își făceau … nevoile. Toaleta creată special pentru femei reprezenta locul în care ele se retrăgeau pentru momentele de intimitate, nefiind nevoite să meargă până acasă și să se întoarcă apoi la shopping.

Pentru că aceste magazine le ofereau femeilor absolt toate serviciile de care aveau nevoie, ”mall-ul” Selfridge din Londra s-a autointitulat ”casa departe de casă”, înmânând fiecărei femei care îi trecea pragul un suvenir în formă de cheie. Nu-i de mirare că acest magazin a băgat 2,5 milioane de lire pe publicitate într-un singur an.

Așa au crescut și locurile de muncă pentru femei, tot mai multe dintre ele angajându-se pe funcții de consiliere și vânzare în acest tip de magazine, sau deschizându-și propriile magazine în mediul rural. În America apare și prima femeie director la Macy’s, iar în toată lumea cresc protestele femeilor de a avea drept la vot și educație, iar odată cu ele, îndemnul către toate femeile de a se îmbrăca elegant și la modă.

Astăzi, eu una nu știu dacă mi-aș mai putea imagina viața fără acest tip de magazine, în care să evadez și să mă răsfăț, în care să îmi cumpăr tot felul de lucruri pentru suflețelul meu, fie că am nevoie, fie că nu. Acum, ce-i drept, ni se pare un lucru absolut normal. Însă … oare cum ar fi fost dacă experimentam și noi acele vremuri cu entuziasmul femeilor de atunci?

Sursa foto: leparisien.fr

Share
Andreea Ignat
Andreea Ignat
Sunt o femeie fericită, care își trăiește viața din plin, cu zâmbetul pe buze. Sunt mamă, blogger, om de comunicare și PR, iar ca pasiuni bifez cu mare plăcere scrisul și cititul.

2 Comments

  1. ruxx says:

    Cum se numea documentarul?

  2. Andreea Marc says:

    Exact aşa cum scrie în titlul articolului – “Cum s-a născut shoppingul”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.